Artikel uit de Sport Partner over Sportshop Peterjan

Sportshop Peterjan aan Amsterdams Albert Cuyp is in meerdere opzichten unieke speciaalzaak.

Bij specialisatie in de sportdetailhandel denk je al gauw aan sporten als running, tennis, wintersport en voetbal. Maar er zijn ook sportwinkels die zich in heel andere, meer bijzondere takken van sport hebben gespecialiseerd. Een sprekend voorbeeld is Sportshop Peter Jan, die het overgrote deel van de omzet realiseert via de verkoop van boks- en krachtsportartikelen. De sportzaak van Jan, Bep en Ilona Lenten is overigens niet alleen bijzonder door de tamelijk unieke specialisatie, maar valt evenzeer uit de toon door de ligging, namelijk aan de Albert Cuypstraat, midden in het deel waar dagelijks de roemruchte markt plaatsvindt. De derde reden waarom Sportshop Peter Jan bijzonder is, is de marktkraam die elke dag opnieuw voor de winkel wordt opgebouwd en ingericht. Voldoende redenen voor de redactie om een bezoek te brengen aan deze weinig alledaagse sportspeciaalzaak in hartje Amsterdam.

STERKE SPECIALISATIE OP DRIE TERREINEN
Wat direct opvalt wanneer je bij Sportshop Peter Jan binnenloopt is de ‘prettige chaos’ die er heerst. Alle wetten van de moderne ‘visual merchandising’ worden in de Amsterdamse sportwinkel met voeten getreden. Dat mag dan zo zijn, in de sportzaak van de familie Lenten is wel degelijk sprake van een duidelijke en overzichtelijke presentatie. Al vanaf de stoep zie je wat Sportshop Peter Jan verkoopt: een zeer uitgebreide collectie boks- en krachtsportartikelen die het hele rechterdeel van de winkelruimte in beslag neemt en daarnaast een omvangrijk assortiment functionele artikelen, kleding en accessoires voor veld- en zaalsporten. Achter in de winkel wordt een hele wand in beslag genomen door sportkleding voor kinderen, waarmee we meteen de derde specialisatie van de Lentens in kaart hebben gebracht.

VAN CHEF VERKOOP NAAR MARKTKOOPMAN
“Ik durf te stellen dat we de enige sportwinkel in Nederland zijn met een zo uitgebreid assortment boks- en vechtsportartikelen”, zet Jan Lenten de toon voor het gesprek. “Dat wordt overigens regelmatig bevestigd door onze klanten, die soms van heinde en verre naar onze winkel komen. Al wordt er tegenwoordig wel steeds meer via onze webshop besteld, men kan hier terecht voor alles op het gebied van boksen en vechtsport van alle toonaangevende merken. Daarnaast hebben we al 25 jaar ons eigen merk Boxing Peter Jan. Iedereen in Nederland die deze sporten ook maar enigszins serieus beoefent, kan bijna niet om ons heen.” Op 5 februari van dit jaar bestond de winkel van de familie Lenten 40 jaar. Jan Lenten startte zijn werkzame leven ruim een halve eeuw geleden als verkoper in een textielwinkel, waar hij uiteindelijk opklom to chef verkoop. Maar omdat het bloed nu eenmaal kruipt waar het niet gaan kan, stapte Lenten na een aantal jaren over naar het vak van marktkoopman. Geboren en getogen aan het Waterlooplein, was hij min of meer voorbestemd voor een carriere op de markt.

CONCURRENTIE IN SPIJKERBROEKEN MOORDEND
In die periode kwam Jan Lenten in contact met een andere textielhandelaar, Peter harts, die al een marktkraam exploiteerde. De twee ondernemende Amsterdammers besloten te gaan samenwerken en openden, naast hun marktkraam, een textielzaak aan de Albert Cuypstraat 199. De combinatie van hun voornamen werd de naam van de winkel. Al na twee jaar besloot Peter Harts een andere richting in te slaan en verkocht hij de firma aan Jan Lenten. “Dat was geen gemakkelijke periode”, herinnert Jan zich maar al te goed. “Ik stond voor het eerst op eigen benen en bovendien was de concurrentie, met name in spijkerbroeken, op dat moment moordend. Zeker hier op de Albert Cuyp. Omdat ik zelf een fanatiek bokser was en een groot liefhebber van de voetbalsport, besloot ik het roer finaal om te gooien. We gingen ons helemaal op de verkoop van sportartikelen concentreren en ik doopte de winkel om in Sportshop Peter Jan. Dat is nu zo’n 35 jaar geleden.”

STEEDS PROMINENTERE PLAATS VOOR BOKSSPORT
Jan Lenten liet de moordende textielhandel weliswaar definitief achter zich, al snel merkte hij dat hij van de regen in de drup was gekomen. “Ik kwam er al gauw achter dat de grote sportmerken ons niet wilden leveren omdat ze zich niet wensten te associëren met de Albert Cuypmarkt. Ze vonden het beneden hun niveau om ons als klant te hebben en waren bang dat ik hun artikelen op de markt zou gaan verkopen. Het was een enorm gevecht om een goed, commercieel merkenpakket samen te stellen. Eigenlijk had van de grote merken alleen adidas geloof in ons en verder moesten we het doen met B-merken. Daarnaast probeerden we ons te onderscheiden door artikelen te verkopen die bijna geen enkele sportwinkel verkoopt. Zo kregen de boks- en krachtsportartikelen een steeds prominentere plaats in onze winkel. We verkochten in eerste instantie alles voor alle sporten, maar het bleek al snel dat dit in een winkeltje van honderd vierkante meter geen haalbare kaart was. Dus concentreerden we ons steeds meer op de sporten waar we van huis uit sterk in waren: boksen en voetbal.”

voor elkaar krijgen om ook A-

LID VAN GARANT OM A-MERKEN BINNEN TE HALEN
Zo lang Sportshop Peter Jan bestaat, zo lang is Lenten al lid van Garant. “Samen met Accent Sport en Pfann waren we destijds de eerste sportleden van Garant in Amsterdam”, weet Jan Lenten. “Ik zag het toen als pure noodzaak om lid te worden. Zo kon ik het immers merken in mijn winkel te krijgen. Garant Sport kon mij daarbij helpen, dacht ik. Dat is overigens maar ten dele gelukt. Bepaalde merken bleven weigeren om aan ons te leveren, waardoor we veel handel misliepen. Zo was Australian in de jaren tachtig heel erg populair in Amsterdam. Daar wilde ik natuurlijk van meeprofiteren. Gezien de enorme aantallen Amsterdammers en toeristen die de markt dagelijks bezoeken, kregen we veel vraag naar Australian. Zo werd ik min of meer gedwongen om het merk via andere kanalen in te kopen, wat overigens prima lukte. Vandaag de dag is het precies omgekeerd. Ieder winkeltje kan bijna elk merk krijgen dat het wil verkopen, maar destijds zaten veel A-merken hoog in de boom door een selectief distributiebeleid te voeren.”

LEVEREN AAN SPORTSCHOLEN STEEDS BELANGRIJKER
Alhoewel Sportshop Peter Jan op het gebied van veld- en zaalsporten uitstekend zaken doet, is de speciaalzaak aan de Albert Cuypstraat toch vooral groot geworden dankzij de nauwe verbondenheid van Jan Lenten met de bokssport. Die sterke specialisatie is veiliggesteld voor de toekomst doordat Ilona, de dochter van Jan en Bep, in de voetsporen van haar vader is getreden. Ilona is niet alleen gek van het winkelvak, ze is zelf ook op hoog niveau actief in de bokssport. Zo is ze de enige gediplomeerde vrouwelijke bokstrainer in Nederland. Ze is overdag in de winkel en geeft bijna elke avond boksles. Daarnaast onderhoudt ze de contacten met de producenten van de boksartikelen van het eigen merk. Ze reist daarvoor regelmatig naar de fabrikanten in Thailand en India. En samen met haar vader houdt Ilona de relatie in stand met de sportscholen waaraan Sportshop Peter Jan boks- en krachtsportartikelen levert. Jan Lenten: “Het leveren aan sportscholen is voor ons altijd belangrijk geweest en wordt alleen nog meer belangrijker nu voetbalverenigingen de sportwinkels steeds meer passeren. Ik constateer dat voetbalmerken in toenemende mate rechtstreeks aan clubs leveren en dat internetwinkels deze handel overnemen van de sport zaken. Door te leveren aan sportscholen compenseren we het omzetverlies op voetbalgebied.”

MEDE-ORGANISATOR VAN BEN BRIL MEMORIAL
“Ik weet nog dat ik al op mijn elfde mijn ouders hielp in de winkel en de kraam”, vertelt Ilona. “Het winkelvak fascineerde mij zozeer dat ik besloot naar de Middelbare Detailhandelsschool te gaan. Na het behalen van mijn diploma ben ik direct bij mijn ouders in de zaak gekomen. Ik was toen 17.”
Sinds vijf jaar heeft Ilona de dagelijkse leiding bij Sportshop Peter Jan. Dat betekent overigens niet dat Jan Lenten zich niet meer in de winkel vertoont. Integendeel! Hij is nog regelmatig aan de Albert Cuyp te vinden om zijn dochter hand- en spandiensten te verlenen, bij te springen in de verkoop en de boksers te ontmoeten die hun aankopen komen doen bij Sportshop Peter Jan. Veel voormalige boksers beschouwen de winkel als hun “home”, waar ze elkaar ontmoeten en met elkaar over hun geliefde sport kunnen praten. Momenteel is de 72-jarige Jan Lenten vooral druk met de voorbereidingen voor de vijfde editie van het Ben Bril Memorial op 3 oktober in Carre. Jan was destijds mede-initiatiefnemer voor het grootste profboksgala van ons land, waarmee de Nederlandse bokswereld een ode brengt aan een van de bekendste bokser die ons land heeft voortgebracht. Sindsdien is Lenten voorzitter van het stichtingsbestuur. Daarnaast is hij vele jaren bestuurslid geweest van voetbalvereniging Almere City en is hij nog altijd actief bij de club.

MARKTKRAAM BETEKENT GROTE MAZZEL
Pas sinds zo’n 20 jaar beschikt Sportshop Peter Jan over een marktkraam direct voor de winkel. Lenten: “Dat we destijds een kraam in gebruik konden nemen betekende voor ons een grote mazzel. Een kraam op de Albert Cuyp is zeer gewild en ook nu nog is er een enorme wachtlijst. Eigenlijk is het bijna onmogelijk om succes te hebben met een winkel hier in de straat als de stal voor je winkel door een ander wordt geëxploiteerd. Je zit immers compleet ingebouwd. De mensen lopen midden op straat tussen de rijen kramen door en zien je
winkel never-nooit. Nu is de kraam een verlengstuk van onze winkel. Eigenlijk is het onze etalage. Via de kraam lopen passanten op de Albert Cuyp automatisch de winkel in. De kraam betekent 20 vierkante meter meer verkoopruimte. We gebruiken de stal vooral voor het verkopen van oude en overtollige winkelvoorraden.”

SFEER, LAAGDREMPELIGHEID EN KLEINSCHALIGHEID
Naast Ilona en Bep Lenten bestaat het winkelteam uit vijf jonge medewerkers, die met hetzelfde virus behep zijn als hun werkgevers. Een van hen is een uitgesproken voetbalexpert, die alle clubs in de stad kent en goed op de hoogte is at er allemaal speelt binnen het Amsterdamse voetbalwereldje.
Wie verwacht dat Ilona het allemaal anders gaat doen dan haar ouders, komt bedrogen uit. “De charme van deze winkel is juist de lage drempel en de kleinschaligheid”, reageert Iilona als we haar vragen wat ze eventueel gaat veranderen. “De klant moet zich hier op zijn gemak voelen. De sfeer die vanaf het begin in de winkel aanwezig is, draagt daar sterk aan bij. Veel mensen die onze zaak voor het eerst bezoeken, nadat ze van ons gehoord hebben of onze website bekeken hebben, zijn verrast dat het hier zo klein is. Maar wat hen vooral opvalt is de enorme omvang en breedte van ons boksassortiment. En dat is precies waar het om gaat. Wat mij betreft blijft voorlopig alles bij het oude. De bokswereld kent en waardeert Sportshop Peter Jan zoals de winkel al 35 jaar is Er is geen enkele reden dat te veranderen, wat niet wil zeggen dat ik niet in zou zijn voor veranderingen, maar dan moet er wel sprake zijn van een reële meerwaarde.”

‘LAATSTE DER MOHIKANEN’ UIT OVERTUIGING
“Een grotere winkel of meer zaken openen betekent niet automatisch dat je het als ondernemer beter krijgt”, sluit Jan Lenten aan bij de woorden van zijn dochter. “Ik spreek uit ervaring, want ik heb in de loop der jaren meer winkels in Amsterdam en daar buiten gehad. Afgezien van alle sores met personeel, de bevoorrading en dergelijke was het moeilijk om overal voldoende rendement te realiseren. Daarom zijn we al een aantal jaren geleden terug gegaan naar de basis door ons helemaal te concentreren op onze winkel hier aan de Albert Cuyp. Dat is een goede beslissing geweest. We kunnen hier prima onze boterham verdienen. Ik realiseer me dat het eigenlijk tegen alle wetten van modern ondernemen in de sportdetailhandel indruist om een sportzaak van een zo klein formaat te exploiteren. Als zodanig zijn we dan misschien de ‘laatste der Mohikanen’ in Amsterdam, dankzij onze sterke specialisatie, onze nauwe banden met onze klanten en onze eigenzinnige aanpak zal Sportshop Peter Jan ook in de toekomst kunnen overleven. Daarvan ben ik overtuigd!”

Geef een reactie